Sep 10, 2008

PENJELASAN DATUK AHMAD ISMAIL TENTANG ISU RASIS

Assalamualaikum...... dan salam bahagia kepada semua yang hadir.
Ybhg Dato' Seri Abdul Rashid Abdullah, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang. YB Dato' Azhar Ibrahim, Setiausaha BPUN, Ybhg Dato' Zainal Abidin Osman, bendahari BPUN, sahabat-sahabat seperjuangan Ketua-ketua UMNO bahagian dan wakil-wakil Ketua UMNO Bahagian.

Ketua-ketua Pemuda, Wanita dan Puteri Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang, Yang berhormat Adun-Adun yang dihormati.Sahabat-sahabat daripada semua media yang hadir,Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah.

Terlebih dahulu saya bersyukur kepada Allah swt dan berterima kasih kepada sahabat-sahabat saya yang turut bersama-sama dengan saya di dala mengharungi isu yang semakin panas ini.

Alhamdulillah saya bersyukur ke hadrat Allah kerana saya tidak keseorangan dalam mengharungi isu ini, malah selain daripada sahabat-sahabat yang hadir pada sidang akhbar ini, saya menganggap PC ini adalah juga mewakili orang-orang Melayu dan umat Islam yang bukan sahaja dari Pulau Pinang akan tetapi diseluruh pelusuk tanah air.

Saya berdoa kehadhirat Allah swt semoga diberi kekuatan dan ketabahan serta kesabaran didalam menghadapi musibah ini. Saya juga berdoa kehadhirat Allah yang Esa agar dijauhi sifat riak dan takabbur di dalam meniti ujian Allah swt di dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak yang penuh barokah ini, Amin.

Pertamanya, walau pun masih terus ada desakan yang memainta saya untuk meminta maaf kepada orang-orang Cina - saya tetap dengan keputusan saya bahawa saya tidak akan meminta maaf lantaran saya tidak bersalah.

Walaupun memang bukannya susah untuk minta maaf - namun demi maruah mertabat Melayu saya tetap tidak akan minta maaf biar apa pun orang nak kata. Saya sanggup menanggung risiko.
Saya bersyukur kehadhirat Allah swt kerana didalam mesyuarat BadanPerhubngan UMNO Negeri Pulau Pinang pada 6hb September 2008 yang lalu, saya bersama-sama dengan para-para sahabat saya didalam Perhubungan UMNO Negeri telah menerangkan keadaan sebenar tentang isu ini dengan terperinci kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, YAB Dato'Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga adalah Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional.

Kami bersyukur YAB Pak Lah faham tentang isu tersebut dan ini boleh kita nilai sendiri dari kenyataan akhbaryang dibuat oleh beliau sebaik sahaja selesai mesyuarat Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang.

Tak payahlah nak saya huraikan.Pak Lah telah meminta saya untuk membuat satu lagi sidang akhbar - maka inilah kita adakan sidang akhbar pada hari ini.Saya berterima kasih kepada Perhubungan UMNO Negeri yang telah membuat keputusan melantik peguam bagi mengkaji dan seterusnya mengambil tindakan menyaman 'reporter' yang telah sengaja menjadikan isu ini begitu sensasi dan kontroversi dan juga akhbar Sin Chew Daily yang telah sengaja menerbitkan laporan yang berbau perkauman dengan tujuan menghasut orang-orang Cina.

Saya telah difahamkan juga bahawa ada akhbar yang telah melaporkan bahawa saya di dalam sidangakhbar saya pada 5hb September yang lalu kononnya saya telah menafikan yang saya ada menyatakan bahawa "orang-orang Cina adalah menumpang di negara ini."Ini adalah satu permainan jahat yang mahu merosakkan kredibiliti saya.Tuan-tuan dan puan-puan pun ada mendengar yang saya tidak menafikan bahawa saya ada berkata yang "orang-orang Cina adalah menumpang di dalam negara kta.", cuma tidak di dalam konteks yang disebut oleh "reporter" berkenaan.

Apa yang saya katakan adalah di dalam konteks sejarah Pra-Merdeka. Malah teks penuh saya ada disiarkan oleh MalaysiaKini. Semua orang boleh melihatnya.Saya ingin mengulangi sekali lagi bahawa saya di dalam ceramah saya pada 23hb Ogos 2008 di Kampung Pelet memang ada menyebut bahawa "orang-orang Cina adalah menumpang di negara kita" di dalam konteks yang saya terangkan tadi, saya suka juga menegaskan di sini bahawa apa yang saya katakan itu sememangnya dari segi fakta sejarah Pra-Merdeka,orang-orang Cina adalah pendatang dan sekadar menumpang di negara kita.

"Nobody can change histroy. Histroy cannot be change just to satisfy and make certain quarters happy.We have to accept history.Saya merasa amat kesal dan amat dukacita kerana ucapan saya telah dimanipulasikan sedemikian rupa dengan tujuan menghasut orang-orang Cina bukan sahaja untuk membenci saya tetapi juga dengan tujuan menghasut agar orang-orang Cina bangun dan membenci orang-orang Melayu dan umat Islam keseluruhannya.

Ini adalah suatu perbuatan yang keji dengan tujuan yang amat jahat.Saya hanya seorang pemimpin kecil. Kenapa heboh-heboh situasi tersebut sehinggan menjadi tegang?Beberapa pemimpin Cina Gerakan yang juga sengaja mengambil kesempatan dan sesunggunhnya merekalah yang mengembar-gemburkan fakta menjadikan isu ini lebih nampak perkauman dengan tujuan untuk menyembunyikan kelemahan sendiri dan cuba menjadikan isu ini sebagai "scape goat" dan telah lari dari hakikat bahawa orang-orang Cina sudah tidak lagi menyokong mereka.

Daripada kawan-kawan saya yang berbangsa Cina - memang mereka menyatakan bahawa merekatidak suka kepada Koh Tsu Koon.Dan saya berani berkata bahawa kegagalan BN di Pulau Pinang di dalam PRU-12 adalah kerana Koh Tsu Koon yangbukan saja tidak mmendapat sokngan dari orang=orang Cina tetapi dibenci oleh orang-orang Cina sendiri.

Orang Melayu tak usah cakaplah betapa bencinya kami terhadap Tsu Koon yang terlalu banyak bermain sandiwara. "As I have said the other day - I have worked with him for the past 18 years. I knew him very well. He is a very good actor" dan saya tak pernah jumpa dalam usia saya yang dah tua ini seorang pemimpin yang cukup pandai "Tai Chi" tapi saya ingatkan agar jangan lupa bahawa kami orang-orang Melayu pun tahu bersilat.

Keadaan menjadi gawat lagi bila KohTsu Koon dan beberapa orang pemimpin Gerakan dan pemimpin-pemimpin Cina yang sengaja membuat kenyataan-kenyataan yang melambangkan perkauman.Dan bilamana mereka mendesak meminta maaf - sesungguhnya mereka telah membangkitkan kemarahan orang-orang Melayu dan umat Islam diseluruh negara sehinggakan saya sendiri bimbang tentang keamanan negara kita.

Saya terkejut dengan kebangkitan orang-orang Melayu dan umat islam diseluruh negara tentang isu ini. Saya banyak sekali menerima SMS dan panggilan-panggilan telefon menyokong tindakan saya dan mendesak saya untuk tidak minta maaf dengan mengungkitkan banak perkara-perkara di mana orang-orang Cina telah menyakiti hati orang-orang Melayu dan umat Islam.Ini bukan soal parti lagi.

Tetapi ini soal maruah dan mertabat Melayu serta agama Islam yang cuba diperlekehkan. Justeru, hari ini orang-orang Melayu dan umat Islam tak kira dari parti mana sekalipun dan yang tidak masuk mana-mana parti juga telah bangun dengan begitu hebat sekali.

Gara-gara siapa?Seorang "reporter" yang punyai agendanya sendiri dan lebih-lebih lagi gara-gara Koh Tsu Koon dan beberapa pemimpin Gerakan yang mula-mula sekali nak jadi hero dengan membakar semangat orang-orang Cina bila menjadikan isu ini isu perkauman dan telah membakar pula smangat orang-orang Melayu dan umat Islam dengan mendesak seorang pemimpin Melayu beragama islam untuk memintamaaf dan tunduk pada orang-orang Cina.Saya mahu mereka tahu, malah anggap ini sebagai amaran Melayu.

Orang Melayu dan umat Islam telah diusik banyak kali. Kami bersabar kerana menjaga kestabilan negara.Namun ingatlah!! Kesabaran orang Melayu dan umat Islam ada hadnya.Jangan tolak kami sampai ke dinding di mana kami terpaksa berpusing balik dan nescaya kami terpaksa tolak orang-orang Cina pula demi survival kami.

(Dr Novandri : Kenyataan di atas ditujukan kepada Koh Tsu Koon dan pemimpin Gerakan dan bukannya kepada kaum Cina seperti yang disalah tafsirkan oleh sesetengah media cetak dan alternatif. Tetapi salah tafsir itu amat berbahaya kerana berbau hasutan)

Sekiranya apa yang telah saya katakan agak berat kepada BN. Anggaplah ini sebagai amaran orang Melayu dan umat Islam yang tidak ada kena mengena dengan UMNO. Jadi tak usahlah mendesak pemimpin UMNO kami sehingga mereka terjebak dalam dilema.Saya mahu Koh Tsu Koon dan Gerakan bertanggungjawab sekiranya apa-apa hal yang tidak baik terjadi di dalam negara kita.

Saya mendesak disiniagar Pengerusi BN Pulau Pinang diberi kepada MCA kerana jelas terbukti bahawa Koh Tsu Koon telah gagal dengan teruk sekali didalam pilihanraya umum yang lalu.Saya juga ingin mendesak pemimpin-pemimpin di dalam BN dari semua komponen parti untuk memecat Gerakan keluar dari BN kerana adanya mereka - kucar kacir hubungan kita di dalam BN.

Sekiranya tidak Koh Tsu Koon harus minta maaf pada orang-orang Cina dan juga orang-orang Melayu serta umat Islam kerana menyebabkan keadaan menjadi tegang sampai ke tahap ini. "He should be responsible. But knowing him as usual he will 'Tai Chi' again in his own ways".

Dengan knyataan ini saya berharap tidak ada yang akan menuduh saya "racist" lagi.Sebagai pemimpin kecil Melayu, saya ada tanggungjawab pada bangsa, agama dan tanah iar saya.Kalaulah saya 'racist', sudah tentu selama ini saya tidak bekerjasama dengan Gerakan dan MCA.

Saya sudah menjadi Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera selama 20tahun sebelum ini di dalam Pergerakan Pemuda UMO bahagian 11 tahun dan saya berkecimpung secara aktif di dalam UMNO sudah lebih 34 tahun sejak 1974 lagi.Semasa saya mengambil alih teraju kepimpinan UMNO Bahagian Bukit Bendera kira-kira 20 tahun yang lalu, BN sebelum inihanya mempunyai satu kerusi DUN sahaja didalam Parlimen Bukit Bendera.

Dari segi sejarah, kerusiParlimen Bukit Bendera hanay sekali sahaja pernah dimenangi oleh BN iaitu apabila mendiang Albert Miah, bekas Ketua Polis Pulau Pinang bertanding.Sebelum dan sesudah itu BN tidak pernah menag kerusi Parlimen. Malah dari segi DUN pula hanya satu saja kerusi yang BN menang manakala dua lagi kerusi DUN BN selalu kecundang kepada DAP.

Pada pilihanraya 1990, adalah pilihanraya yang pertama bagi saya sebagai ketua bahagian membantu calon-calon BN telah berjaya menambahkan satu lagi kerusi menjadikan dua kerusi DUN dimenangi BN.Manakala PRU 1994 pula, buat pertama kalinya BN menang kesemua tiga kerusi DUN dikawasan kami.Dalam keadaan gawat, pada PRU 1999 buat pertama kalinya BN telah berjaya memenangi semua kerusi yang dipertandingkan iaitu 3 kerusi DUN dan uga kerusi Parlimen.

Pada tahun 2004, hanya di Bukit Bendera sahaja yang kerusi DUN ditambah dari 3 menjadi 4 kerusi. Itu pun kami berjaya memenangi semua kerusi yang dipertandingkan iaitu 1 kerusi Parlimen dan 4 kerusi DUN.Pada Pru 2008, berlakuTsunami lingkup semua.

Tapi bukan kami saja di Bukit Bendera, habis di merata temapat.Izinkan saya menjelaskan bahawa semua kersui BN yang telah menang di Bukit Bendera pada 1990, 1994, 1999 dan 2004, calon-calon yang bertanding adalah kesemuanya calon-calon Cina.Kalaulah saya 'racist' - masakan kami orang-orang Melayu akan bekerja keras memenangkan calon-calon Cina dan telah mencipta sejarah kerana Bukit Bendera adalah kubu kuat DAP sebelum itu.

Malah calon-calon yang telah kami bantu dan menangkan telah menjadi pemimpin-pemimpin besar dalam Gerakan iaitu Koh Tsu Koon, Chia Kwang Chai dan Dr Teng Hock Nan.Malah pada PRU-12 2008,walau pun berlaku Tsunami - kita bolehlihat keputusan di peti undi Sekolah Kebangsaan Tanjung Tokong yang kalau tidak silap saya merupakan satu-satunya peti undi dimana orang-orang melayu merupakan pengundi yang paling ramai iaitu di tanjung Tokong.

Cukuplah - jangan tuduh saya 'racist' lagikerana saya bukan 'racist'.Akhir sekali saya mohon kepada orang-orang Cina agar jangan cuba seperti "the Jewish in America" tak cukup ekonomi yang mereka kawal - politik pun nak mereka kuasai.

Yang penting eratkan perpaduan kita agar negara tetap aman dan kesemua rakyat boleh hidup dalam keadaan harmoni. Kalau berlaku kegawatan - negara tidak stabil - orang-orang Cina nak berniaga pun payah.Dengarlah nasihat Perdana Menteri kita - kalau keselamatan tak terjamin lagi - tiada siapa yang untung - rakyatMalaysia yang rugi.

Kita semua yang rugi. "ENOUGH ISENOGH".Tsu Koon dakwa hubungan dia renggang dengan saya kerana tidak melantik saya sebagai Ahli Majlis 2006. "Bull shit and this another tactic of him to character assassinate me." - Saya adalah Ahli Majlis pada 2006.

Sesungguh kuasa melantik Ahli-ahli majlis bukanlahpada KohnTsu Koon.Mengikut persefahaman dan amalan BN, Ahli-ahli yang mewakili komponen-komponen parti BN, Ahli-ahli yang mewakili komponen-komponen parti BN adalah hak parti masing-masing. UMNO negeri akan menentukan Ahli-ahli Majlis yang lazimnya dicalonkan oleh UMNO bahagian-bahagian.

MCA, MIC dan juga PPP akan ditentukan oleh parti masing-masing. Koh Tsu Koon hanya ada kuasa perlantikan Ahli-ahli Majli Gerakan sahaja.Nama-nama yang diputuskan oleh parti-parti tersebut akan dibentangkan di dalam Mesyuarat EXCO "for endorsement".

Bukan kuasa Ketua Menteri seorang.Kemudian surat perlantikan Ahli-ahli Majlis akan dikeluarkan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang.Sesungguhnya Koh Tsu Koon tidak mahu saya menjadi Ahli Majlis sejak 2003.

Akhir kalam, memandangkan sementara bahang semangat orang melayu dan umat islam diperingkat akar umbi sedang panas membara, janganlan kita sia-siakan.Marilah kita garapkan semangat tersebut, kita gembeling seluruh keringat dan kita pungah seluruh kekuatan orang-orang melayu dan umat Islam diseluruh tanah air serta kita jadikan kebangkita suara Melayu ini sebagai suatu keramat yang akan menyatupadukan seluruh Melayu dan umat Islam sebagai titik permulaan penggerak semngat Melayu bersatu.

Saya syorkan agar setiap negeri akan memulakan suatu "Forum?Konvensyen Himpunan Ummah" di mana penyertaannya harus dibuka seluas mungkin hinga ke akar umbi.Insyaallah saya berharap agar Pulau Pinang akan memulakan "Forum/Konvensyen Himpunan Ummah" di dalam waktu yang terdekat mungkin.

Sekian,
Terima Kasih.
Dato' Ahmad Ismail
p/s : Bersabarlah Dato'...

0 comments:

MESTI BACA

SEJARAH PERJUANGAN

PEMERINTAH, ULAMA DAN RAKYAT

Copyright 2010 Suara Pekembar
Newbie Friendly theme By: Ikhsan Hafiyudin | Powered and Hosted By: Blogger.com