Aug 30, 2009

BENARKAH?

Pasti mereka terperanjat jika diberitahu bahawa Pengerusi kumpulan penduduk ini adalah Mahyuddin Manap, kini ahli PKR Wangsa Maju. Naib Pengerusi, Ibrahim Sabri adalah penyokong Anwar Ibrahim dan penggiat Reformasi yang pernah keluar masuk lokap.




Penduduk Seksyen 23 Shah Alam membantah rancangan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk memindahkan rancangan membina kuil Hindu Sri Mahamariamman dari Seksyen 19 Shah Alam ke kawasan mereka. http://anotherbrickinwall.blogspot.com

Setelah dihujahkan bantahan kepada wakil-wakil rakyat mereka dan menyampaikan surat bantahan kepada Menteri Besar dan eco berkenaan, bantahan mereka tidak diambil endah langsung oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Langsung mereka membuat perarakan dari Masjid Alam Shah ke bangunan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) selepas sembahyang Jumaat.

Perkara yang agak sensitif ini menjadi demikian kerana pengendalian yang lemah oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor. Jemaah exco gagal mengimbangi kehendak semua lapisan penduduk, gopoh dalam tindakan, serta sikap degil yang mahu memaksa rakyat setempat menerima keputusan mereka.

Dalam beberapa peristiwa, wakil-wakil rakyat kawasan ini, khususnya AP Khalid Samad dan ADUN Rodziah telah didapati berbohong. Semasa menghantar surat bantahan, wakil Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, Exco Dr Xavier Jeyakumar dan ADUN Rodziah berbohong enggan bertemu wakil penduduk.

Ini yang menaikkan kemarahan penduduk Seksyen 23 hingga mereka menjinjing kepala seekor lembu dan diletak di hadapan bangunan SUK. Pejabat Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dan exco berkenaan rumah ibadat bukan Islam, Dr Xavier Jeyakumar berada di situ.

Pelbagai pihak khususnya Pakatan Rakyat spontan menuduh UMNO mendalangi perarakan. Mana mereka hendak letak muka jika diketahui Pengerusi Pengajur dan Naibnya adalah penduduk yang merupakan ahli PKR?

Masaalah ini bukan isu politik kepartian tetapi isu setempat tetapi mereka pula cuba mempolitikkan.

Salahkan UMNO?

Tindakan penduduk menjinjing kepala lembu boleh dianggap provokatif oleh penganut kaum Hindu. Lembu pada penganut Hindu adalah binatang suci.

Ini telah menarik reaksi pemimpin Hindraf yang lari ke England, P Waythamoorthy yang menuduh UMNO mendalangi perarakan. Mereka mengugut akan melaporkan perkara ini kepada beberapa organisasi-organisasi antarabangsa. Disamping itu, mereka menyeru penyokong-penyokong Hindraf mengadakan virgil lilin di Dataran Merdeka pada Sepetmber 5hb, 2009.

Turut serta melakukan tuduhan yang sama terhadap UMNO adalah laman sesawang seperti Malaysia Today, Malaysia Insider, dan pemimpin-peimimpin politik seperti Anwar Ibrahim.

Disini terserlah kebantatan pemikiran Pakatan Rakyat dan pihak haluan kiri yang tidak boleh melihat sesuatu isu hanya pada isu tersebut tetapi perlu dipolitik dengan sandiwara, putarbelit (spin), dan tuduhan melulu.

Bantahan ini adalah bantahan oleh penduduk setempat dan yang hadhir adalah kebanyakkannya penduduk setempat. NGO yang konon menyokong pun tidak nampak muka. Tidak logik untuk menuduh orang luar dibawa masuk.

baca seterus di laman http://anotherbrickinwall.blogspot.com

0 comments:

MESTI BACA

SEJARAH PERJUANGAN

PEMERINTAH, ULAMA DAN RAKYAT

Copyright 2010 Suara Pekembar
Newbie Friendly theme By: Ikhsan Hafiyudin | Powered and Hosted By: Blogger.com